La bona pràctica de la meva aula és...
La incorporació
del RACÓ D’EXPERIMENTACIÓ FIXE.
Una de
les bones practiques de la meva aula és la confiança que dóna la meva tutora als infants al Racó
d’Experimentació. Fa dues setmanes que ha
incorporat un RACÓ D’EXPERIMENTACIÓ FIXE A
L’AULA; aquest consisteix en una taula i un seguit de materials a
explorar que van canviant setmanalment; primer es va començar amb materials
heurístics i ara hi ha arena.
És un
espai on els infants hi van lliurement i experimenten amb el materials que s’hi
troben; omplen, buiden, mesclen, agrupen, toquen, imaginen... els infants hi
poden anar sempre que juguin per racons i facin joc lliure, com per exemple; al
matí quan arriben o després de berenar.
Perquè un
racó d’aquestes característiques funcioni bé dins l’aula, cal que hi hagi unes normes molt
clares sobre l’ús d’aquest espai, i cal repetir-les constantment als
infants perquè les interioritzin. Aquestes són:
-
No hi poden anar més de tres infants junts; l’espai és reduït i 3 és el nombre d’infants que permet
que tots tinguin espai suficient per experimentar sense fer-se nosa.
-
El material que hi ha no es pot treure del racó; s’ha d’utilitzar única i exclusivament a aquell espai.
-
És un espai per fer feina tranquils i per compartir amb
els altres companys de joc; aquest és un
altre motiu pel qual només hi poden anar tres infants. És un racó de
concentració i manipulació i per tant, ha de permetre fer feina tranquils i
còmodes.
El que
més destaco d’aquest espai és l’actitud que té la
meva mestra davant d’aquest. No tothom està disposat a P2 a tenir
una taula d’experimentació a l’aula de manera fixe, ja que això comporta més
feina per a la tutora: recordar varies vegades al dia les normés d’ús (sobretot
les primeres setmanes), vigilar que tot rutlli bé i que les normes es
compleixin, escollir els materials adequats i recollir i netejar-ho diàriament.
Però si estàs disposat a fer tot això i
creus amb els infants, un racó d’experimentació pot funcionar molt bé, i de
fet, hi funciona.
Per això,
la primera setmana que vam tenir aquest espai a l’aula, vam començar amb els materials heurístics perquè els infants comencessin
a aprendre les normes del racó i a veure el seu funcionament.
Quan a l’actitud dels
infants en aquest espai, puc dir que en general, és un grup bastant
actiu. La majoria responen molt bé a les activitats d’aquest tipus i s’hi
entretenen bastant. Tot i això, sempre hi ha infants que no hi van, tot i que
la mestra els animi a fer-ho. Per tant, hi ha infants que hi van diàriament (majoria)
i d’altres que no (minoria). De fet, fins i tot hi ha torns per anar-hi i fan
cua, perquè quasi tots i volen anar.
L’objectiu
principal és que els infants gaudeixin
experimentant i explorant les possibilitats de cada material. Així, també aprenen
a: resoldre conflictes, saber esperar el torn, trobar solucions, respectar-se
els uns als altres, aceptar les frustracions…
I perquè a vegades posant imatges, les paraules s’entenen
més,
aquí teniu unes quantes fotografíes: