dimarts, 17 d’abril del 2012


La bona pràctica de la meva aula és...

La incorporació del RACÓ D’EXPERIMENTACIÓ FIXE.


Una de les bones practiques de la meva aula és la confiança que dóna la meva tutora als infants al Racó d’Experimentació. Fa dues setmanes que ha incorporat un RACÓ D’EXPERIMENTACIÓ FIXE A L’AULA; aquest consisteix en una taula i un seguit de materials a explorar que van canviant setmanalment; primer es va començar amb materials heurístics i ara hi ha arena.
És un espai on els infants hi van lliurement i experimenten amb el materials que s’hi troben; omplen, buiden, mesclen, agrupen, toquen, imaginen... els infants hi poden anar sempre que juguin per racons i facin joc lliure, com per exemple; al matí quan arriben o després de berenar.
Perquè un racó d’aquestes característiques funcioni bé dins l’aula, cal que hi hagi unes normes molt clares sobre l’ús d’aquest espai, i cal repetir-les constantment als infants perquè les interioritzin. Aquestes són:

-          No hi poden anar més de tres infants junts; l’espai és reduït i 3 és el nombre d’infants que permet que tots tinguin espai suficient per experimentar sense fer-se nosa.

-          El material que hi ha no es pot treure del racó; s’ha d’utilitzar única i exclusivament a aquell espai.

-          És un espai per fer feina tranquils i per compartir amb els altres companys de joc; aquest és un altre motiu pel qual només hi poden anar tres infants. És un racó de concentració i manipulació i per tant, ha de permetre fer feina tranquils i còmodes.

El que més destaco d’aquest espai és l’actitud que té la meva mestra davant d’aquest. No tothom està disposat a P2 a tenir una taula d’experimentació a l’aula de manera fixe, ja que això comporta més feina per a la tutora: recordar varies vegades al dia les normés d’ús (sobretot les primeres setmanes), vigilar que tot rutlli bé i que les normes es compleixin, escollir els materials adequats i recollir i netejar-ho diàriament. Però si estàs disposat a fer tot això i creus amb els infants, un racó d’experimentació pot funcionar molt bé, i de fet, hi funciona.

Per això, la primera setmana que vam tenir aquest espai a l’aula, vam començar amb els materials heurístics perquè els infants comencessin a aprendre les normes del racó i a veure el seu funcionament.  

Quan a l’actitud dels infants en aquest espai, puc dir que en general, és un grup bastant actiu. La majoria responen molt bé a les activitats d’aquest tipus i s’hi entretenen bastant. Tot i això, sempre hi ha infants que no hi van, tot i que la mestra els animi a fer-ho. Per tant,  hi ha infants que hi van diàriament (majoria) i d’altres que no (minoria). De fet, fins i tot hi ha torns per anar-hi i fan cua, perquè quasi tots i volen anar.

L’objectiu principal és que els infants gaudeixin experimentant i explorant les possibilitats de cada material. Així, també aprenen a: resoldre conflictes, saber esperar el torn, trobar solucions, respectar-se els uns als altres, aceptar les frustracions…

I perquè a vegades posant imatges, les paraules s’entenen més,
aquí teniu unes quantes fotografíes:

4 comentaris:

  1. Esther, m'encanta la idea de tenir un racó d'experimentació fixe a l'aula. Moltes vegades es fa complicar fer experimentació amb gran grup per la falta d'ajuda o de material o d'espai, però el fet que estigui integrat dins l'aula i que a més a més els infants comprenguin que hi han d'anar amb grup reduït per poder beneficiar-se d'aquest espai adequadament és genial!

    Gràcies per compartir una idea tan bona!

    Esper que ens vagis comentant quins materials hi poseu i com responen els infants, m'interessa bastant la proposta.

    ResponElimina
  2. Hola guapi!
    Què xula sa teva bona pràctica! El que més m’agrada és quan destaques el paper de la mestra per la confiança que dóna als infants així com pel fet d’estar disposta a dedicar temps a la gestió d’aquest espai. Jo crec que quasi bé totes les bones pràctiques necessiten temps, sobretot si volen assegurar un correcte desenvolupament i una continuïtat, com en el teu cas. Un dubte que tinc en quan a això és que m’ha sobtat que no sigui una activitat concreta, és a dir, m’estranya que diguis que és una espai fix a l’aula perquè, no teniu dins la jornada escolar programades sessions d’experimentació?
    Encara que fos així, demostra la importància que dóna la tutora al fet d’estar en contacte amb objectes de l’entorn dels infants, que sap que la manipulació i l’experimentació és una de les principals eines que tenen els petits per conèixer a més de potenciar-ho i establir unes normes, unes pautes d’acció, una agrupaments als quals els infants s’han d’adequar, cosa que costa molt però amb la pràctica s’aconsegueix després d’insistir i insistir, com dius diu: repetir cada dia les normes, les coses que poden fer i les que no...

    Un dubte que m’ha sorgit quan comentes la pràctica és saber com va sorgir? Quina reflexió va fer la tutora per introduir aquest espai a l’aula? Feu alguna documentació de les activitats que els infants desenvolupen per penjar-les en l’espai?

    Gràcies per compartir la teva bona pràctica!! Besitos :)

    ResponElimina
  3. Hola Esther, és una idea fantàstica la de tenir un racó fixe per experimentar a l'aula i a més amb ARENA! que té infinites possibilitats, si s'ofereixen altres materials amb els quals manipular-la, a part de les mans esclar, com ja feu. Els infants necessiten manipular, tocar, provar, sentir,... i el vostre racó ho permet.
    I que a més destaquis l'actitud de la mestra també és molt important, ja que també és molt important la cura que s'en tingui de l'espai i dels materials i també la manera com s'ofereixi. Us felicito per aquesta idea que donarà molts moments inoblidables als vostres infants i molts aprenentatges.
    M'agradaria fer-vos una petita aportació, ja que l'arena és materials natural, perquè no afegiu més material natural, com per exemple pals que s'hagin trobat també a s'arena?
    Per acabar i encara que no sigui exactament el que has proposat, et volia deixar una vídeo molt bonic amb arena. Una abraçada Esther!

    http://www.youtube.com/watch?v=EZjNx_znLxU

    ResponElimina
  4. Estic contenta que us agradi aquest racó... crec que entre les idees de totes tindrem mil i una idees per a quan seguem mestres!

    Erika, dins la setmana tenim un dia d'experimentació (amb gelatina, amb llimones, amb parpola, amb farina) i és d'aquí a partir d'on surt aquest racó ja que vam veure que als infants els i encantava. A més, també era una ideea que tenia sa meua tutora i ja feia estona que la volia posar en pràctica. Quan a lo de sa documentació... sa veritat és que feim fotos (com a sa majoria d'activitats), però no les penjam ja que això suposa imprimir-les i no hi ha recursos per fer-ho.

    Montse i Pilar sa veritat és que anam canviant de material. Ara, per exemple, hi tenim un munt de flors silvestres de primavera que han duit els infants amb les seves famílies. Les oloren, lleven els pètels, els posen dins potets... experimenten!

    Uau! Montse, és genial és video!!! QUINA ART! Gràcies per compartir-lo!!!

    I, finalment, a totes GRÀCIES PELS VOSTRES COMENTARIS! ;-)

    ResponElimina