L Arribades
L’horari de l’escola és de
8 a 15h; l’acollida dels infants comença a les 8 del matí a la sala de
psicomotricitat i cap a les 8.30h cada tutora s’enduu els infants a les aules
corresponents. Fins les 9:30h les
famílies poden seguir realitzant les seves entrades.
L Joc lliure per racons
En arribar a l’aula, els infants es posen a jugar per els diferents racons que hi
ha distribuïts per aquesta. Així tenen l’oportunitat de jugar a la cuineta, fullejar
un conte, jugar amb les pepes o bé experimentar amb els materials d’heurística.
Mentres van arribant la resta d’infants amb les seves
famílies.
L Bon dia!
A les 9.30h, ens asseiem tots a la rotllana del Bon dia. És un moment importantíssim perquè ajuda als infants a centrar-se. Els ajuda a
ubicar-se físicament en un moment, en un espai. La cançó del bon dia marca l´inici de la jornada i el moment en que
entren en joc les normes de la classe. A més, també mirem quin
dia és, qui ha vingut i qui no, s’explica que es farà al llarg del dia i es
dóna pas a que els infants expliquin alguna anècdota que volen compartir amb la
resta de companys. També és un moment de conversa dirigida
que els ajuda a seguir endavant amb les pautes de comunicació, en la convenció
dels torns de paraula, en l´escolta d´un mateix i cap als demés... i en l’autoregulació.
L Pipí
Tots els fillets i filletes que vulguin, van a fer pipí
per, després, iniciar l’activitat del dia. És un moment rutinari on es potencia l’autonomia dels infants; ho fan tot tots sols. A més, també aprenen
altres valors com l’ajuda entre companys
o respectar el torn d’espera.
L Activitat del dia
Les activitats varien segons el dia, i poden ser:
PSICOMOTRICITAT: Es fa a l’aula de Psicomotricitat que
prèviament han preparat les tutores. Intenten que hi hagi diferents espais dins
la mateixa sala, i combinant materials durs i tous; organitzen circuits, zones per a saltar, zones per grimpar, zones per
amagar-se, zones d’equilibri, etc.
Per a fer aquesta activitat compten amb una
mestra de suport.
- EXPERIMENTACIÓ: La mestra disposa l’espai per a poder a dur
a terme aquesta activitat ( damunt les taules i asseguts amb les cadires). Llavors
reparteix el material amb el qual han d’experimentar ( farina, llimones, parpola...), aquest va canviant de setmana en
setmana. A més, també es reparteixen potets, culleres, recipients de totes les
mides... perquè els infants puguin experimentar-hi. Cada infant va al seu ritme i mentre n’hi ha
que es cansen ràpidament, d’altres hi farien mig matí. Així com van acabant, la
mestra els ben espolsa i neteja i ells sols es van a rentar les mans a la pica
del bany. Després es disposen a jugar per els racons d’aula, esperant a que
tots acabin de fer l’activitat.
- TALLERS: Els tallers consisteixen en fer alguna feineta per a
treballar la motricitat fina: pintar amb
el cavallet, aferrar gomets, pintar amb els dits, pintar amb xocs banyats, fer
un collage d’espícies... Normalment s’aprofita el dia de fer tallers per a
fer alguna activitat relacionada amb el temps o l’època, per exemple: pintar un
dibuix de la primavera.
L L’hora de menjar fruita
Per a menjar fruita, els infants que ho volen primer van a fer pipí i es renten les mans.
Tots s’asseuen a taula, mentre la mestra reparteix els
pitets i els ajuda a posar-se’ls. Llavors beuen una mica d’aigua, cadascú amb
el seu got. Cada dia hi ha dos encarregats
que reparteixen la fruita, menys els divendres que es comparteix la fruita
i l’encarregada és la mestra.
A vegades, abans de començar a menjar canten la cançó de NYAM NYAM, BON PROFIT!
Així com van acabant, van a rentar-se les mans i la cara
i es preparen per anar al pati.
L Pati
És un moment de joc lliure on la mestra es converteix en
la figura de referència i seguretat.
L Sortides
De les 13h a les 13:30h
les famílies van a cercar als infants a les aules o al pati (depenent del dia)
i a partir de les 13.30h fins les 15h
tots els infants de totes les edats es reuneixen a una mateixa aula,
mentre van arribant famílies. En aquest moment, s’estableix un intercanvi
d’informació entre la tutora i les famílies.
1.Què fan els infants en un dia típic?
Aquesta pregunta ja ha quedat contestada
amb l’explicació d’abans.
2. Qui decideix com
s´ha d´ensenyar i avaluar?
Les tutores de cada aula són les que
decideixen com s’ha d’enyar i com s’ha d’avaluar. Ara bé, totes han d’anar a
una i per això a travès dels claustres s’en parla i es decideix com s’avaluarà
i com s’ensenyarà per tal de tenir una coherència entre totes. Així, tot i que
després cadascuna tengui estratègies diferents, totes segueixen un mateix camí.
3.
Quines estructures, pràctiques o comportaments (meus o de l'escola) els ajuden?
El projecte de Es Mussol, es basa en els
següents PILARS BÀSICS:
- Infants feliços
- Pares i mares com a figures
importantíssimes en l’educació dels seus fills
- El valor dels moments quotidians
- Respecte de les necessitats i el
moment evolutiu dels infants
Per tant, totes les pràctiques i
comportaments van destinats a poder aconseguir aquests pilars bàsics.
4. Com estan organitzades les aules, les
runites, els espais, els horaris...? Qui les organitza?
L’aula de P2 on jo estic està
organitzada per racons. Així hi
podem trobar; el racó de la cuineta, el racó d’experimentació ( amb materials
canviants), el racó de biblioteca, el racó de pepes, el racó de la nit i el
racó de les disfresses. A més, trobem
diferents espais com la rotllana on
hi fem el moment del Bon dia, els banys, la zona de la pica i el canviador
de bolquers, les taules per a fer activitats i per a menjar fruita, els
penjadors,etc.
L’organització
de
la classe depén de la tutora; ella és qui decideix quins espais i quins racons
posar a l’aula i com distribuir-los.
Quan als horaris i les rutines, val a dir que la tutora té molt en compte
els diferents ritmes dels infants i s’adapta a aquests. A una aula de P2, les rutines hi són presents cada dia: a
l’hora d’anar al bany, rentar mans, menjar ftuita…
Qui decideix per on
començar i quan acabar?
Es decideix entre tot l’equip docent, tot i que després hi pot haver variacions
depenent de la tutora i de les necessitats del grup.
Quan sorgeix un problema o un entrebanc dins la
jornada, com es soluciona?
De moment, des de que jo faig pràctiques
no hi ha hagut cap problema a l’escola, i per tant, no sé com es soluciona. Ara
bé, coneguent a les mestres, imagino que es soluciona parlant, escoltant i
respectant. Sobretot tenint en compte les diverses opinions de l’equip docent.
Si el problema és a nivell d’aula i
entre infants, la tutora intenta sobretot que el aquests entenguin el perquè de
les coses i fent-los raonar.
5. Com interactuen els infants?
Col·laboren i treballen junts? Com s'ajuden a aprendre?
Els
infants constantment estan interacutant entre ells; jugant. A travès del joc i de les
rutines diàries s’ajuden mutuament i col·laboren entre ells. Per exemple; a
l’hora d’anar al bany ( es donen el tros de paper, s’estiren la cadena entre
ells). Entre tots aprenen i construeixen el coneixement de manera vivencial. A
més també s’expliquen fets, s’abraçen, es besen, etc.
6. Com interactuen amb el mestre/a?
Els infants interactuen molt amb la
mestra i ho fan a partir de diferents canals: a través de la mirada, de la paraula, de l’afectivitat ( abraçades,
besades...), de les explicacions, de les activitats, dels gestos,...
constantment estan interactuant entre ells i això potencia la seva relació.
7. Com s’interectua
amb les famílies?
El
contacte i la interacció amb les famílies és constant i a diari, quan vénen a
deixar els fillets/es i quan els vénen a recollir es sol fer un comentari de
com ha anat el dia, com ha dormit, si han berenat bé o no...
Cada aula compta amb una
pissarra vileda i una cartellera. A la pissarra es fa una breu explicació del
que s'ha portat a terme durant el matí, alguna anècdota que la tutora pugui
explicar... A la cartellera hi trobem informacions vàries com per exemple el
full on s'anoten les necessitats bàsiques (son, menjar, higièniques...), les
incidències, el menú de menjador, algunes notícies interessants... aquestes
depenen de cada tutora.
També els pares o
familiars poden anar a fer alguna activitat a l'aula del seu fill/a, ja que és
un centre que obra les portes a les famílies.
8. L’escola té previst un pla d’acollida als infants? Com és
aquest pla? Existeix un pla d’acollida pels mestres?
La veritat és que un dels inconvenients de realitzar les
pràctiques al segon trimestre és que ens saltam el període d’adaptació. Aquest, és un moment molt important i del qual
en sabem molta teoria, però poca pràctica.
A la meva classe no s’ha donat l’ocasió de l’arribada d’un
nou infant i per tant, no sé com és el pla d’acollida que tenen. Igualment passa amb el pla d’acollida pels mestres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada